Pe muchie de cutit

| |
De Craciun, juma de Romanie a primit pijamale. Bine ca au fo bani de pijamale, sigur! Doar ca.. romanii i-au dat pe pijamale chinezesti; deloc un motiv de veselie.

Si daca nu stiati cat e de grav: China ar putea deveni, la sfarsitul lui 2009, cel mai mare exportator mondial, cu o felie de 9% din comertul global.

Dar cat de pe muchie de cutit e Romania in confectii stiti?

Nu mai avem producatori locali de materie prima, nici de accesorii textile. Nu am avut niciodata targuri business-to-business pentru confectioneri, cu focus pe contractare. Legislatia favorizeaza "tzeparii" iar brandurile locale se sfarsesc in competitia neloiala cu chinezariile. A revenit traditia imprumutului hainelor iar sansele ca, in 2010, sa creasca macar "de obraz" consumul de marci neaose sunt nule.

Asa ca norocul producatorilor romani de imbracaminte va sta, anul viitor, in export. In 2010, ei vor fi, mai mult ca oricand, "fiii ploii": vor face matanii pentru ca nemtii, francezii si italienii sa le poata da si lor de mancare dintr-un consum revigorat.


TOTUSI, NOI, ROMANII, CE HAINE VOM CUMPARA ANUL VIITOR, O DATA SAU DE DOUA ORI, CAND VOM AVEA SI BUGET ALOCAT PENTRU ASTA?

[daca am alege marci locale, n-ar strica, dupa cum am povestit..]

Voi ce branduri romanesti cunoasteti? Purtati marci locale, v-au fidelizat?

13 reactii:

Simona Hulber spunea...

Putem incuraja hainele romanesti, doar daca le-am cumpara. Ne-am invatat sa dam banii pe marketingul unor branduri din afara, fara a cauta in ograda noastra. Eu sustin ideea de a ne imbraca din Romania si nu din afara. Gasim si aici si calitate, dar si preturi bune. Si avem si branduri romanesti pentru orice fel de buget. As propune o campanie sustinuta de blogurile noastre de a face lobby pentru brandurile de la noi. Asa vom avea toti de castigat.

Paula NEGREA spunea...

Din pacate, 5% dintre romani ne-ar putea enumera acum, siguri pe ei, cateva branduri locale de imbracaminte..

Multi poate le-ar da o sansa, chiar le-ar cumpara constant dupa ce le-ar descoperi valoarea, dar nu le cunosc.

Cred ca, in acelasi timp cu militantismul pentru consumul local de moda, trebuie sa lucram la moralul industriasilor si sa-i incurajam sa afiseze cat mai des acel "made in ro", mandri!

Pacat ca, in ultimii douazeci de ani, "MADE IN RO" n-a ajuns o pozitionare.. Mare pacat!

www.sutu.ro spunea...

tocmai mi-am cumparat o pereche de clapari Rossignol. Am ramas blocat: Made in Romania.

Paula NEGREA spunea...

Iooi, dragul meu.. in martie 09 am coordonat un numar de Dialog Textil chiar pe confectii sport; a fo o placere!

Gotech si Strindberg sunt branduri sport romanesti, stiai? Si cate mai sunt de aflat..


P.S. Din ’93, la Baia de Aries se lucreaza confectii sport pentru Dolce&Gabbana :)

Ludmila Corlateanu spunea...

Stii Paula, cred ca ar fi bine daca producatorii ar incepe nu numai sa astepte comenzi lohn, ci sa livreze un full-product pentru designeri locali. De ce-si deshide fiecare deisgner atelier propriu? pt ca nu are acces la servicii de mostrare (constructie tipare, gradare) si apoi productie pt cantitati mici (30 buc. pe model). Data trecuta la Pret (unde eram vre-o 10 designeri romani) fiecare intreba "si tu unde produci?"..

Paula NEGREA spunea...

Eu stiu ca voi toti stiti cat e de "nesuferit" pentru ei sa lucreze in cantitati mici.. [obisnuiti cu mii de piese comanda pe luna, fiind nevoiti sa se ingrijeasca, totusi, de atata fieraraie, nu au cum sa vada mizele inca..]

Sigur ca ar fi bine ca industriasii sa realizeze odat' ca e vremea niselor, ca e cazul sa nu mai astepte atata lohn, ca au know-how si se pot incumeta chiar sa propuna colectii clientilor!

Compromisul win-win, pe full-product [in ideea ta], zic eu, ar suna asa: colaborare designer-producator si lupta pentru a deschide noi si noi piete impreuna! Doamne-ajuta!

Ludmila Corlateanu spunea...

Doamne-ajuta indeed! pana una alta sunt bombardata de oferte de la chinezi si indieni, care intre timp si-au mai micsorat minimurile, si au si oferte pe tesaturi, deci totul intr-un loc.
dar mai vedem... sa mai crestem nitel ;)

Paula NEGREA spunea...

Eu ma gandisem sa-ti fac legatura cu dl Bajenaru, de la Tanex, sa povestiti nitel despre o eventuala colaborare.

E un om tare fin in ganduri.. Hai ca vorbim noi doo de posibilitati cand ma intorc la Bucuresti, in ianuarie!

ovidiusuki spunea...

Apreciez k exista inca patriotism de genul Simonei desi as vrea sa stiu de ce ea sustine aceasta idee ?!?
Am si eu o mica nelamurire, oare chinezii, indienii, taiwanezii sunt mandri k la ei in tara se produc majoritatea obiectelor electronice/electrocasnice de pe planeta ? Se poate aplica acelasi rationament si in cazul hainelor ?

carola spunea...

@ovidiuduski - atata timp cat productia respectiva ii hraneste (locuri de munca/investitie/infrastructura) de ce nu ar fi mandri? nu trebuie sa se bata cu pumnul in piept, e hilar si contraproductiv, dar, daca avem capacitati de productie, mana de lucru pregatita si chiar facultati de moda (o alta tema "delicata"), de ce ne-am dori sa purtam haine produse la dracu-n praznic? am putea beneficia de produse locale, create pentru piata locala, avand ca target femeile din Ro (cu dimensiunile, croiurile si schemele de culoare specifice).

Corina spunea...

Cam tarziu am descoperit acest blog, si acest post.
Cum sa sutinem productia romaneasca atunci cand habar nu avem de producti lor?
Consumatorul obisnuit, ca mine, habar n-are ce e romanesc si ce nu. Ca si la clapri, dar mai ales ma refer la lucruri romanesti cu nume romanesc.
Habar n-am de unde sa cumpar pantofi frumosi si de calitate romanesti, ba nu, stiu cate ceva, dar tare putin, la fel la orice obiect de imbracaminte.Nu au promovare, breslele nu se ajuta sa se promoveze, doar sa se sape unii pe altii. Si sunt atatia tineri creativi de ma doare sufletul.Si se sting incet.Le piere elanul, cheful, culoarea, striviti sub multimea de chinezarii.Poate ar trebui sa existe un mare blog de promovare .

Paula NEGREA spunea...

@Corina: Bine-ai venit la mine-n pravalie, te astept cu drag in continuare!

O sa incerc sa construiesc un post-special despre ce e romanesc, pentru cititorii-mi, apoi o sa incerc sa evaluez resursele unui eventual eveniment Fashion&Business care sa-i reuneasca odata pe designeri, industriasi, retaileri si comunicatori si sa le "aseze" pertinent mizele colaborarii, breslei..

Aici s-ar putea naste si un blog colectiv, cu ce-i romanesc. Om vedea! Tine-mi pumnii! ;)

Corina spunea...

Multumesc pentru primire. Imi place blogul tau.
Iti tin pumnii si te incerc sa te sustin.
Ar fi un lucru bun, as pune si eu link la postarea ta,pe blogul meu,.
Intr-un fel e o miscare cu aer idealist, dar mi s-a intamplat des sa caut confectii romanesti si bune si frumoase, si cam putin.
Eu sunt adepta culorii, ma deprima paltoanele negre pe fete subtiri si cu fata trasa, palida, fara pic de acent sau veselie in tinuta. Nu prea gasesc asa ceva, un pulover de cashmir , un pantof mai indraznet, o manusa accent. Poate ca voi, cele mai informate, veti deschide o portita si pentru noi, clientii, si pentru afacerile romanesti.