Cum sa facem, totusi?

| |
In Romania, MODA n-a fost niciodata inteleasa in toate "arderile" ei - creatie, productie, marketare, distributie, comunicare. De aceea nici n-a ajuns sa conteze cu adevarat, ca business, in 2010.


Daca ar fi fost astfel inteleasa, n-am privi acum cu jind la Turcia. O tara care a investit din timp zeci de miliarde de euro in industria sa de textile si confectii; care si-a propus sa raspandeasca prin Instanbul Fashion Week cel putin zece branduri proprii in toata lumea, pana in 2023.

Care, cu preturi de productie ceva mai mari ca in China, insa cu materiale mai bune si cu design "agatator" - spun buyerii parizieni, are ambitia sa ajunga, din centru manufacturier, centru de referinta al creatiei vestimentare; care se bucura, din 2010, de-un Vogue local.

Daca ar fi fost astfel inteleasa, nu ne-am fi intalnit cu o intarziere de zece ani, la un eveniment Fashion&Business, la World Trade Center Bucharest, cu rost de… "Intrebari/ Raspunsuri care vor schimba viitorul Industriei Modei din Romania" (?!)





Un Forum despre "ce sa facem cu ce a mai ramas"


Industria noastra de T&C e pe muchie de cutit. Nu mai avem producatori locali de materie prima. Nu am avut mai niciodata targuri locale business-to-business pentru confectioneri, cu focus pe contractare. Legislatia favorizeaza "teparii" iar brandurile romanesti care apuca sa scoata putin capul "se sfarsesc" in competitia neloiala cu chinezariile.

Totusi, 350.000 de oameni lucreaza inca in productia de imbracaminte (un milion, acum trei ani...), la fabrici care supravietuiesc din comenzile de tip lohn ale nemtilor, francezilor, italienilor si britanicilor. Nu mult timp de-acum, insa...

De ce? Pentru ca, in curand, daca nu vor oferi si altceva decat o executie impecabila tehnologic (cu materialul si dupa modelul clientului), vor fi judecate exclusiv dupa pret si vor ajunge sa piarda mereu manopera (cu exceptia orderelor migaloase de la brandurile high-end) in favoarea fabricilor asiatice.





Rene Mardellat, coordonatorul cooperarii franco-romane pentru industria de T&C, crede ca se impun, astfel, noi competente pentru producatorii romani: "E vremea sa puteti oferi mini-colectii clientilor, integrand impecabil tendintele in productie. E vremea sa profitati cat mai curajos de pozitia geografica strategica pe care o aveti fata de pietele-cheie. E vremea sa puteti livra fast-fashion".

El ii incurajeaza pe confectionerii locali chiar sa isi lanseze marci proprii, parafand un parteneriat istet creatie-productie; sa produca, insa, dupa anumite standarde creative si la preturi corecte; sa-si scoata neaparat brandurile in lume, la targurile si saloanele Eurovet si Igedo, si sa-si evalueze, acolo, atent, concurenta.

Maria Parcalabescu, reprezentant al Ministerului IMMM-urilor, Comertului si Mediului de Afaceri, garanteaza ca participarea la targurile internationale va fi sustinuta financiar de Stat: "Chiar fac un apel la firme sa se inscrie sa isi promoveze produsele la aceste manifestari. Ministerul le ajuta sa plateasca chiria, sa amenajeze standul si acopera 50% din cheltuielile de deplasare si cazare pentru un delegat".





Sa ne incumetam sa fim jucatori!", indeamna senatorul Sorina Placinta, profesionist cu background puternic in gestionarea productiei Sorste si Artifex pentru branduri ca IKEA, H&M, Benetton, Luisa Spagnoli, Marella, Marina Rinaldi, D&G, Massimo Dutti, Valentino. "Statul nu trebuie sa ne ajute decat cu legi corecte".

Pana cand consumul local se va revigora, exportul va fi, cu siguranta, sansa modei romanesti. Dar numai printr-un efort sustinut creatie - productie - marketare - distributie - comunicare!

De unde, totusi, marketeri sau comunicatori, pe segment? Dupa ureche, cu fler sau prin mimetism, pe moment... Cu asteptari mari de la scolile romanesti de moda care, prin parteneriatele cu scoli prestigioase din Franta, Germania, Italia sau Marea Britanie - unul dintre ele, incheiat chiar la Forum, vor "livra" curand modei locale si oameni ce transforma profesionist ideile in idei vandabile.

5 reactii:

Ludmila Corlateanu spunea...

Paula, sa stii ca toata ziua m-am gandit la postul tau..
"Cum sa facem" seamana foarte mult cu intrebarea pe care si-o puneau revolutionarii rusi in 1913 inainte sa darame un sistem..
Noi avem de-a face cu un sistem infect de la cap la coada.. incepand cu programele universitatilor de moda si terminand cu fabricile care se imputinesc...
presupun ca moda n-are cum s-o duca mai bine intr-un stat in care nici agricultura, cultura, sau orice alt domeniu/industrie n-o duc bine.
este adevarat ca Italia prin moda scos in anii '70 (bine, mai punem si prsciutto & mozarella) si astazi au un "made in italy" prestigios.. Dar ei au avut si inca au sute de mii de artizani care duc traditia din tata-n fiu in atelierele lor micute (cele mai bune astazi sunt in Napoli)
noi.. noi ne scoatem insine de par din mlastina. fiecare cum poate si pe cont propriu. pe cei care vor supravietui se va baza sistemul in viitor...
parerea mea subiectiva.

si da, I feel for you. sunt intru totul deacord cu tine.

Paula NEGREA spunea...

Mi-as fi dorit sincer sa nu te gandesti la ASTA toata ziua... Ci la cum sa-ti amenajezi boutique-ul de la bulevard si la cum sa-ti delectezi cel mai cel clientela...

I feel you (all of you) too. Si fac tot ce-mi sta in puteri sa se-ntample treburi coerente si cu rost.

dressaddict spunea...

Am vazut recent 2 colectii ale unor proaspat absolventi de universitate de arta si cu mana pe inima spun ca puteam face treaba mai bine eu, care sunt absolventa de jurnalism; vorbesc dpdv al alegerii modelelor, materialelor, cromaticii. Dar sunt sigura ca si la nivelul profesorilor care i-au indrumat este o problema, nu doar la ei. Deci la capitolul asta stam prost, designerii buni de la noi sunt, dar sunt putini, iar pepiniera din scolile de profil nu prea da roade, in momentul de fata. In ceea ce priveste fabricile de confectii, majoritatea s-au inghesuit sa incheie contracte cu branduri de mass-market sau branduri exclusiviste de afara, lucrand pentru ele in sistem lohn, crezand ca L-au prins pe Dumnezeu de un picior. L-au prins, dar fie doar de degetul mare, si atunci le merge bine patronilor, in timp ce angajatii sunt prost platiti, recte nu sunt motivati si atunci se pierde mana de lucru importanta, fie l-au prins complet, dar n-au stiut cum sa il tina si l-au scapat, pierzand contractul si, odata cu el, si flerul de a vedea oportunitati de dezvoltare a pietei locale. Mi-e ciuda ca n-avem si noi niste branduri acesibile cu care sa ne mandrim si pe care sa le gasesti in retea nationala. Ar fi Tina R, dar si el e depasit de situatie de multe ori. Mai sunt mici producatori locali, care distribuie in judetul de provenienta si in cele limitrofe, dar putini au stiut sa se adapteze la mersul galopant al pietei, sa isi creeze un stil aparte care-i diferentiaza sau sa ocupe o nisa anume. Deci situatia e cam albastra, sa zic asa, sper sa se intample ceva care sa-i scoata din amorteala pe producatori si sa se ridice la nivelul colegilor din alte tari, ne dau clasa ungurii, sarbi, slovenii, croatii.

dressaddict spunea...

edit: sarbii...

Paula NEGREA spunea...

@dressadict

Eu zic ca ne tre' asa:

Un lohn full-product, care sa inchege o alta reputatie la exportul de fabrica si sa fie baza parteneriatelor creatie-productie.

Apoi marketeri care sa gaseasca un loc si un rost eforturilor din-afara lohnului, construind o pozitionare sexy - pentru pietele straine, in special.

Daca e vorba de desfacere in Romania, in ecuatie ar trebui sa intre si formatori credibili de bun gust - niste purtatori de mesaj de brand al naibii de carligosi.

Cata treaba!